تبلیغات
انتظار
انتظار


1- «و یوم نحشر من کل امة فوجا.» [1] .
یعنی: و آن روز که از هر امتی، گروهی از کسانی را که آیات ما را دروغ انگاشتند محشور گردانیم.
از امام صادق علیه السلام روایات متعددی در تأویل این آیه ی شریفه در مورد رجعت رسیده است؛ از جمله، این روایت است که:
مردی به امام صادق علیه السلام گفت: «اهل سنت می پندارند که این آیه ی شریفه که می فرماید: «و یوم نحشر من کل امة فوجا.» در مورد روز قیامت است.»
امام صادق علیه السلام فرمود: «آیا خداوند در روز رستاخیز از هر امتی گروهی را محشور می سازد و بقیه آنان را وامی گذارد؟ هرگز! این در مورد رجعت است که برخی را زنده می سازد. این آیه ی شریفه در مورد قیامت است که می فرماید:
«و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا.» [2] .
یعنی: و همه آنان را گرد خواهیم آورد و هیچ یک را فروگذار نخواهیم کرد.
و نیز در مورد آیه ی شریفه «و یوم نحشر من کل امة فوجا.» فرمود:
«همه ی انسانهای باایمانی که بناحق کشته شده باشند رجعت می کنند و پس از آن از دنیا می روند. رجعت برای مؤمنان خالص و نیز کافران محض است.» [3] .


 

میان سید اسماعیل حیمری شاعر حقگوی شیعه و «سوارالقاضی» در مجلس «منصور» خلیفه ی عباسی، مناظره ظریفی درگرفت که خلاصه ای از آن ترسیم می گردد:
قاضی دستگاه خلافت با اشاره به سید حمیری به خلیفه گفت: «این مرد به رجعت معتقد است.»
سید پاسخ داد: «اما در مورد گفتار قاضی: من به آنچه قرآن شریف بر آن رهنمون است ایمان دارم. و آن این است که می فرماید:
«و یوم نحشر من کل امة فوجا.»
و در آیه ی دیگری می فرماید:»
«و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا.»
از این دو آیه ی شریفه دریافت می شود که دو حشر و زنده شدن هست، یکی از آن دو، عمومی و همگانی است و در روز رستاخیز است و دیگری خصوصی که همان رجعت گروههایی باشد... که ما بر آن معتقدیم.»
2- «انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیوة الدنیا و یوم یقوم الأشهاد.» [4] .
یعنی: ما پیام آوران خویش و ایمان آورندگان را در زندگی دنیا و در روز قیامت که شاهدان برای شهادت به پای برمی خیزند، یاری می کنیم.
از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه ی شریفه سؤال شده است که فرمود:
«بخدای سوگند که این یاری رسانی، در رجعت خواهد بود. آیا نمی دانی که بیشتر پیامبران خدا در دنیا به پیروزی ظاهری نرسیده و به شهادت نائل آمدند، همینگونه امامان راستین؟ با این بیان این وعده پیروزی در هنگام رجعت خواهد بود.» [5] .


3- «ربنا أمتنا اثنتین و أحییتنا اثنتین.» [6] .
یعنی: پروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده ساختی....
امام باقر علیه السلام فرمود: «این آیه ی شریفه مخصوص گروههایی است که پس از مرگ، بار دیگر به دنیا رجعت می کنند.» [7] .
و امام رضا علیه السلام فرمود: «این آیه ی شریفه در مورد رجعت است.» [8] .
این پرتویی از آیات شریفه که امامان اهل بیت علیهم السلام بوسیله ی آنها بر مسأله ی رجعت استدلال نموده اند. این اصل رجعت بصورت سربسته و کلی است که در این رابطه توضیحات لازم خواهد آمد.

[1] سوره نمل، آیه 83.
[2] سوره کهف، آیه 47.
[3] بحارالانوار، ج 52، ص 326 و تفسیر برهان، ج 3، ص 310.
[4] سوره مؤمن، آیه 51.
[5] بحارالانوار، ج 53.
[6] سوره مؤمن، آیه 11.
[7] تفسیر برهان، ج 4، ص 93، ح 2.
[8] مدرک سابق.




طبقه بندی: امام زمان (ع‌)،
ارسال در تاریخ پنجشنبه 15 تیر 1391 توسط رضا رضایی

نام و نام خانوادگی:

ایمیل:

سرگرمی آلامتو

قالب وبلاگ

گالری عکسفا

گالری عکس آلامتو

تبادل لینک رایگان

فال